Eva Dřízgová-Jirušová Soprán |
BIOGRAFIE | REPERTOÁR | DISKOGRAFIE |
BIOGRAFIE |
Eva Dřízgová-Jirušová studovala v letech 1977-83 zpěv na brněnské konzervatoři. První sólové angažmá po absolutoriu získala v operním souboru olomouckého divadla, kde setrvala tři sezóny. Poté přestoupila do opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde je angažovaná dodnes. Po roce 1990 začala intenzivněji spolupracovat s dalšími operními domy v České republice. Stálým hostem se stává ve Státní opeře Praha (role Madame Butterfly, Liù, Desdemony, Violetty), i v Národním divadle Praha, kam je zvána především jako interpretka rolí českého repertoáru (Mařenka z Prodané nevěsty, Jitka z Dalibora, Terinka z Jakobína, a Rusalka ze stejnojmenné Dvořákovy opery). Úzce spolupracuje též s Janáčkovou operou Národního divadla v Brně (Mařenka, Rusalka, Terinka, Violetta, Adina z Donizettiho Nápoje lásky a Liška Bystrouška). V roce 1991 zpívala hlavní roli ve Smetanově opeře Hubička na turné ve Finsku (Mikkeli, Lahti, Rovaniemi). V následujícím roce se úspěšně představila německému publiku ve Friedrich-List-Halle v Reutlingenu. (Rossiniho Stabat Mater). V roce 1993 zpívá Mozartovo Rekviem v italském Terstu a Neapoli, dva roky poté se účastní dvou velkých turné po Španělsku, kde zpívá Violettu Valeri a Pergolesiho Stabat Mater (León, Orense, Lugo, Vigo, Ponferrada, Pontevedra, Almansa, Granada, Madrid). Spolupracuje se symfonickým orchestrem Carlo Coccia v Novaře (Grieg : Peer Gynt). V dalších letech se stává velice vyhledávanou koncertní pěvkyní, spolupracuje prakticky se všemi významnými českými orchestry a neméně bohatá je její aktivita v oblasti komorních koncertů. V roce 1995 získává první nominaci na cenu Thálie. Lišku Bystroušku, za niž je nominována, zpívá mj. v Lucembursku v japonské premiéře v Tokiu s Tokijským symfonickým orchestrem (obojí 1997). V tomtéž roce absolvuje i turné po Japonsku s Českými komorními sólisty (Tokio, Sapporo, Nagoya, Osaka, Fukuoka) . V rakouském FestSpielHausu zpívá v roce 1997 Dvořákovu Rusalku a Verdiho Violettu. Jako Rusalka se objevuje ve městě Furth im Wald, na stejném místě o rok později zpívá Paminu z Mozartovy Kouzelné flétny. Důležité místo v jejím repertoáru zaujímá Massenetovo oratorium Marie Magdalena, s nímž v roce 1996 debutuje na MHF Pražské jaro, v roce 1998 ho uvádí se Státní filharmonií Brno na festivalu Europäische Wochen Passau a v roce 2000 s Českou filharmonií v pražském Rudolfinu a brněnské katedrále Sv. Petra a Pavla. |
V rámci festivalu Europalia ´98 vystupuje s brněnskými filharmoniky v Dvořákově Stabat Mater v Bruselu, Maastrichtu a Antverpách. V tomtéž roce zpívá ve Varšavě s Varšavským rozhlasovým orchestrem premiéru Kantáty národů Marka Jasiňského, v Talinu a Tartu potom s Estonskou filharmonií Janáčkovu Glagolskou mši a o rok později s týmž orchestrem Dvořákovo Requiem. V roce 1999 zpívá mj. v Bilbau a San Sebastianu (Orffovu Carminu burana) a také např. ve Vatikánu v katedrále Sv. Petra u příležitosti předání Vánočního stromu jakožto daru České republiky. Červenec 2004
|
REPERTOÁR |
|
DISKOGRAFIE |
Dvořák: Písně milostné, Moravské dvojzpěvy, čtyři dueta (mezzosporán Jitka Zerhauová, klavír Radoslav Kvapil) Janáček: Glagolská mše (Český filharmonický sbor Brno, Státní filharmonie Brno, dir. Leoš Svárovský) Martinů: Mikeš z hor (Brněnský akademický sbor, dir. Jaroslav Kyzlink)
Bocherini: Stabat Mater - verze pro soprán (Janáčkův komorní orchestr, dir. Paolo Gatto) Pergolessi: Stabat Mater (Janáčkův komorní orchestr, dir. Oldřich Bohuňovský)
Recitál - operní árie (Janáčkova filharmonie Ostrava, dir. Paolo Gatto) |
ARS/KONCERT s.r.o., koncertní agentura, Masná 10, 702 00 Ostrava, Česká republika |
tel.: +420 (69) 612 23 00, fax: +420 (69) 611 40 16, email: arsova@arskoncert.cz, http://www.arskoncert.cz |