Novinky


Jakub Klecker na festivalu Carniarmonie v Itálii

Dirigent Jakub Klecker byl pozván ve druhé polovině srpna k účinkování na festivalu Carniarmonie v severní Itálii. Dirigoval tři koncerty s orchestrem Mitteleuropea, a skvělými sólisty. Byli jimi Hugues Leclere (klavír), Darko Brlek (klarinet) a Pierre Hommage (housle).
V každém z koncertů se prezentoval jiný program – vždy jeden koncert se sólovým nástrojem, a jedna symfonie. Hrály se skladby L. v. Beethovena, M. Brucha, W. A. Mozarta, F. Mendelssohna-Bartholdyho a F. Chopina.
Koncerty se konaly v krásných městečkách v okolí města Udine, na rozhraní Dolomitů a Alp. Všechny byly vyprodané a účinkující byli, včetně našeho dirigenta Jakuba Kleckera, odměněni dlouhotrvajícím potleskem.

Více informací »


ČFSB zpíval Schumanna a Mahlera v Haagu

Český filharmonický sbor Brno zavítal v červnu do nizozemského Haagu, kde společně s Het Residentie Orkest a pod taktovkou světově proslulého dirigenta Neeme Järviho provedli Schumannovu Kantátu Des Sängers Fluch op. 139 (Umělcovo prokletí) a Das klagende Lied Gustava Mahlera. Závěrečný koncert orchestrální sezóny byl věnován především mahlerovskému výročí a po dva večery se nesly sálem Dr Anton Philipszaal tóny velebné hudby. Všichni protagonisté večera byli po zásluze odměněni vřelým potleskem publika.

Více informací »


Divadlo operety a muzikálu z Budapešti nezastrašila v chorvatském Záhřebu nepřízeň počasí

Na počátku července se v chorvatském Záhřebu uskutečnil první ročník Festivalu operety. Venkovní scéna byla postavena v historickém centru města v části Gradec, odkud diváci a posluchači měli nejen nádherný výhled na panorama města, ale mohli si v příjemném prostředí vychutnat vystoupení Divadla operety a muzikálu z Budapešti. V pestrém programu sestaveného z děl mistrů klasické operety (Kálmána, Lehára, Strausse, Offenbacha aj.) se v excelentních pěveckých, tanečních a hudebních výkonech předvedl mladý soubor a rozezpíval sice nepočetné, ale skvěle naladěné publikum. Vystoupení maďarských umělců bylo skutečným vrcholem festivalu a dokázalo, že „skomírající“ operetní žánr má stále své nadšené posluchače.

Více informací »


Český filharmonický sbor v Garstenu

První červencovou sobotu se Český filharmonický sbor Brno představil rakouskému publiku v štýrském Garstenu. Nádherný barokní kostel s bohatou vnitřní výzdobou vytvořil dokonalou kulisu pro a capellový program koncertu – Gallusovy Lamentace, Brucknerova Motteta a na závěr Dvořákova mše. Sbor pod vedením svého sbormistra Petra Fialy a za doprovodu varhan Martina Jakubička naplnil svým zpěvem prostor chrámu, díky čemuž publikum mohlo prožít silné náboženské texty s jejich poselstvím na vlastní kůži. Výkon účinkujících byl publikem na závěr oceněný ohromným potleskem.

Více informací »


Mág Eschenbach dirigoval Mahlera

„Dělám Mahlera už 40 let, ale tak skvěle připravený sbor jsem ještě neměl“, řekl Christoph Eschenbach během bouřlivého závěrečného potlesku v Rudolfinu sbormistrovi Petrovi Fialovi.
Český filharmonický sbor Brno a Česká filharmonie 7. července oslavily 150. výročí narození Gustava Mahlera jeho kolosální 2. symfonií „Vzkříšení“. Posluchači ve zcela vyprodaném Rudolfinu se stali svědky dirigentské „magie“ světového mahlerovského specialisty. Do nejmenších detailů propracované frázování, neuvěřitelné napětí, např. v části Urlicht, kdy člověk začíná vnímat svůj vlastní napjatý dech, a načasování všech výrazových vrcholů, doslova otevřelo tajné brány lidského bytí. Díky Eschenbachovi dokázal orchestr, sbor, i sólistky (sopranistka Simona Houda Šaturová a altistka Yvonne Naef) publiku předat „to“ něco, onu „božskou jiskru“ vzkříšení, jež je v Mahlerově hudbě ukrytá.
Pocta Gustavu Mahlerovi, jak zněl název koncertu, byla vskutku velkolepá a t.č. v České republice na nejvyšší možné umělecké úrovni.

„Největší hvězdou večera však přesto zůstává fantasticky zpívající Český filharmonický sbor Brno (sbormistr Petr Fiala). Těleso, které se za dvacet let své existence vypracovalo do pozice jednoho z nejuznávanějších souborů ve svém oboru, znovu potvrdilo svoje mimořádné umění, jehož hlavními přednostmi jsou kontrolovaná dynamika a kompaktní, měkký a sytý zvuk." Ondřej Šupka, Opera PLUS, 9. 7. 2010

Více informací »


Sophia Jaffé se Solisti Veneti v Padově

foto: Martin Suchánek

Houslistka Sophia Jaffé a proslulý italský orchestr I Solisti Veneti vystoupily 29. června 2010 v rámci mezinárodního hudebního festivalu Veneto Festival. Bylo to jejich první společné vystoupení a snad i začátek trvalejší spolupráce. V padovském kostele Sv. Kateřiny zazněl v jejich podání, a pod taktovkou uměleckého vedoucího orchestru dirigenta Claudia Scimoneho, Mendelssohnův Houslový koncert č. 1 d moll – dílo, které geniální skladatel napsal jako třináctiletý. Po tomto krásném díle ve skvělém provedení si publikum vyžádalo od sólistky ještě dva přídavky.

Více informací »


Slovenský filharmonický sbor na Richard Wagner Festival 2010

Premiéra Wagnerova Tristana a Isoldy otevřela několikadenní Richard Wagner Festival ve Welsu. Jako další program byla nabídnuta opera Lohengrin, který probíhal v repríze nastudování roku 2009.
Wagneriáni se sjeli z mnoha zemí na již 21. ročník festivalu a zcela vyprodali divadlo Greif. Hvězdní sólisté pod taktovkou rakouského dirigenta Ralfa Weikerta, Bruckner Orchester Linz, Mozarteum Orchester Salzburg a Slovenský filharmonický sbor předvedli skvělé výkony na světové úrovni. K tomu přehledná režie Herberta Adlera, scéna a kostýmy Dietmara Solta znovu přesvědčily, že i „klasicky“ pojatá opera je nejen nesmírným zvukovým, ale i optickým zážitkem. Určitě i proto nebylo ani jedno místo v divadle prázdné.

OÖ Nachrichten: „Tristan a Isolda: jak má být.
Wiener Zeitung: „Stimmglanz – klein Bayreuth.“ (o Lohengrinovi)

Více informací »


Debut Sophie Jaffé ve Wiener Konzerthaus a Konzertverein Klagenfurt

foto: Martin Suchánek

Ein Konzert auf ganz hohem künstlerischem Niveau, vielleicht sogar das Spitzenkonzert des Jahres: Mit dem Engagement des Bruckner Orchester Linz unter der Leitung des famosen amerikanischen Dirigenten Dennis Russell Davis setzte der Musikverein Kärnten einen fulminanten Schlusspunkt unter das heurige Programm. Den ersten Teil des glanzvollen Abends prägte die 30-jährige Berlinerin Sophia Jaffé: Das kaum spielbare, weil unglaublich diffizil komponierte 2. Violinkonzert von Dimitri Schostakowitsch meisterte der neue Stern am Geigerhimmel mit Bravour: Die Ausnahmegeigerin demonstrierte ihre ganz große Klase – mühelos leicht spielte sie das mit schwierigen Passagen gespickte Violinkonzert.

Kärntner Tageszeitung 18. 6. 2010

Více informací »


Daphnis et Chloé na Janáčkově máji

Mezinárodní hudební festival Janáčkův máj patří neodmyslitelně ke kulturnímu životu daleko přesahujícího Moravskoslezský kraj. Festival uvedl slavné domácí i zahraniční umělce. Za všechny jmenujme dirigenta Z. Mácala, basistu a loutnistu J. Frederiksena a, coby dirigent, polský skladatel K. Penderecki. Český filharmonický sbor Brno se předvedl ve skvělé formě. Pod taktovkou Libora Peška a s Janáčkovou filharmonií Ostrava si už v průběhu festivalu od médií vysloužili mimořádně dobré hodnocení za uvedení Ravelových suit č. 1 a 2 z baletu Daphnis et Chloé: „Koncert „Poklady francouzské klasiky“ patřil k největším uměleckým zážitkům dosud probíhajícího ročníku Janáčkova máje. Výborně hrající orchestr JFO pod inspirativní taktovkou ve velmi dobré kondici a silné koncentraci dirigujícího Libora Peška, barevně a ve velké dynamické škále zpívající Český filharmonický sbor Brno, to vše doplněno baletním sólem (Ravel) vytvořilo jedinečnou atmosféru a velmi působivý celek.“ (ja)

Více informací »


Koncert ukázal, že múzy nevymřely

Nadpis této zprávy je převzat z výborné recenze (MfD) Vladimíra Čecha na koncert 13. května ve Zlíně. V rámci festivalu Talentinum, který pořádá Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, vystoupilo „zázračné dítě z roku 1982“ klavírista Igor Ardašev. Přednesl jak interpretačně, tak posluchačsky náročný Brahmsův klavírní koncert č. 1 d moll. Pod taktovkou Tomáše Hanuse a za doprovodu pořádající filharmonie se všichni účinkující postarali o skvělý zážitek, který podtrhla v druhé půli uvedená Čajkovského 4. symfonie f moll.
Igor Ardašev, přes veškerou svou pověstnou virtuozitu přece jen spíše introvert, úžasnou škálou svých tónových úhozů rozkryl mnohá tajemství partitury, v níž – zejména v její první větě – podtrhl dirigent Tomáš Hanus její elegičnost a melancholii.“ „Úspěch provedení tohoto brahmsovského kolosu byl však mimo jakoukoli diskusi, o čemž svědčí dvojice Ardaševem naservírovaných přídavků: Sukova Idylka f dur a Rachmaninovovo Preludium c moll.
Celou recenzi čtěte zde.

Více informací »


Rozhlasoví symfonikové opět v Kolínské filharmonii

foto: Martin Suchánek

Po úspěšném koncertu v roce 2008 byl opět Symfonický orchestr Českého rozhlasu pozván k vystoupení v tomto inspirujícím koncertním sále v rámci abonentní řady mezinárodních symfonických těles. Se svým šéfdirigentem Vladimírem Válkem připravili koncertní pohár namíchaný z předehry Eleonora III, houslového koncertu L. van Beethovena a Symfonie č. 8 Antonína Dvořáka. Houslového koncertu se vynikajícím způsobem ujala mladá německá umělkyně, vítězka mnoha mezinárodních soutěží (například 1. cena Deutscher Musikwettbewerb a 3. místo na soutěži Královny Elizabeth) Sophia Jaffé. Zhýčkané kolínské publikum v přeplněném sále odměnilo jejich výkon standing ovation, což pravidelní návštěvníci považují za mimořádnou událost.

Více informací »


Vážně krásná hudba

Pravidelná spolupráce Stuttgartských filharmoniků pod taktovkou šéfdirigenta Gabriela Feltze, který na špici orchestru stojí již 8 let a pod jehož vedením se podařilo filharmonikům dostat na úroveň špičkových orchestrů, a Českého filharmonického sboru Brno přináší již delší dobu ovoce a sklízí šťavnaté plody své úrody. Potvrdily to i dva další společné koncerty ve Stuttgartu a v Erlangenu na konci dubna a začátku května. Letošní jubilant Gustav Mahler zkomponoval svou 3. symfonii v létě roku 1896. Jakmile ale dokončil dílo, hned mu bylo jasné, že i pro zkušeného posluchače vzhledem k délce a Ausdrucksdimension bude náročné.
Že se Gabriel Feltz ujal své taktovky úspěšně, o tom svědčí i reakce publika po skončených koncertech a společně se skvělou sólistkou Alexandrou Petersamer a chlapeckým sborem Aurelius Sängerknaben Calw nadchli posluchače. Zasloužený a dlouhotrvající potlesk.

Více informací »


Debut Sophie Jaffé u orchestru Státní opery v Hannoveru a u Dortmundských filharmoniků

foto: Martin Suchánek

Sophia Jaffé vystoupila v dubnu, v rámci abonentních koncertů v Hannoveru a Dortmundu, s houslovým koncertem E. W. Korngolda. Koncerty v Hannoveru s orchestrem opery řídila dirigentka estonského původu Anu Tali a v Dortmundu dirigent Mikhel Kuetson z Talinu.
Další koncert vystoupila Sophia Jaffé společně s Dortmundskými filharmoniky, kteří jí byli skvělými partnery v houslovém koncertu a moll op. 82 Alexandra Glazunova.

Více informací »


Český filharmonický sbor Brno zahájil Dvořákovu Olomouc

Chrám sv. Mořice v Olomouci rozeznělo překrásné, ale velmi náročné Requiem Antonína Dvořáka. Zahajovacího koncertu festivalu Dvořákova Olomouc (13. 5.), jehož je Český filharmonický sbor Brno pravidelným hostem, se chopili zkušení interpreti. Moravská filharmonie Olomouc účinkovala pod vedením svého šéfdirigenta Petra Vronského. Jeho přesná gesta bezchybně následovali Pavla Vykopalová (soprán), Kateřina Jalovcová (alt), Tomáš Černý (tenor) a Martin Gurbaľ (bas). Především part sboru patří v této skladbě k nejexponovanějším. Za své výkony sklidili všichni účinkující, včetně sbormistra Petra Fialy, nadšený a dlouhotrvající potlesk ve stoje. Lze si však jen povzdychnout, že koncert nepřenášel rozhlas nebo televize. Akustika chrámu sv. Mořice je totiž velmi dobrá a televizní média navíc mohou těžit i z jeho mysteriózního interiéru.

Více informací »


Bouře s Českým filharmonickým sborem Brno

Během pěti dnů se pražskému publiku představil Český filharmonický sbor Brno hned třikrát. Poprvé na dvou abonentních koncertech s Českou filharmonií (15. a 16. dubna 2010) a podruhé se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu (19. dubna). Všechny tři koncerty proběhly v Rudolfinu.
S Českou filharmonií, vedenou Ondrejem Lenárdem, zazněla po úvodní Janáčkově Sinfoniettě zcela neprávem opomíjená a tedy málo hraná Bouře Vítězslava Nováka. Velmi náročných partů se zhostili Kateřina Kněžíková a Dana Burešová (soprány), Michal Lehotský (tenor), Roman Janál (baryton), Miloš Horák a Zdeněk Plech (basy). Všichni účinkující za interpretaci tohoto obzvláště těžkého díla po zásluze sklidili ohlušující aplaus.
Se SOČRem se sbor představil v kantátě Stabat mater, jednom z citově nejvypjatějších Dvořákových děl. Sólisté, Zdena Kloubová (soprán), Andrea Kalivodová (alt), Michal Lehotský (tenor) a Zdeněk Plech (bas), pod vedením šéfdirigenta orchestru Vladimíra Válka, odvedli maximální výkon a na závěr byli, včetně sbormistra Petra Fialy, v zaplněném sále odměněni několikaminutovým, nadšeným potleskem.

Více informací »


Český filharmonický sbor Brno a Velikonoční festival Praha

Velikonoční festival Praha pozval na tři večery špičkový Český filharmonický sbor Brno. První, zahajovací večer festivalu (30. 3. 2010 v Kostele sv. Šimona a Judy) se sbor představil s a capellovým programem, jemuž dominovala Brucknerova moteta. (Za nahrávku s tímto dílem získal prestižní ocenění ECHO Klassik 2007.) Výborná akustika kostela dovolila sboru dokonale pracovat s jemnými dynamickými odstíny čistého lidského hlasu. Sboristé bezchybně reagovali na každé, byť jen drobné, gesto svého sbormistra a dirigenta Petra Fialy. Málokdy se stane, že se hudební a duchovní zážitek spojí tak pevně, aby vytvořily jeden kompaktní celek.
Podruhé a potřetí (31. 3. a 1. 4.) se Český filharmonický sbor Brno představil ve Dvořákově Stabat mater se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK pod taktovkou Petra Altrichtera. Tomuto citově vypjatému dílu interpreti vdechli svým perfektním provedením nový život a vysloužili si tak ve zcela zaplněném Obecním domě nadšené ovace.

Více informací »


Téma „Noc“ u Filharmoniků v Hamburku

Na pozvání hamburských filharmoniků, se kterými má Český filharmonický sbor Brno již jednu velmi úspěšnou hudební zkušenost, vystoupil náš přední sbor, v rámci jejich 7. abonentního programu na dvou koncertech v březnu 2010, v Laiszhalle a v Hamburku. Pod taktovkou šéfdirigentky Hamburských filharmoniků Simone Young měli abonenti možnost si vyslechnout zajímavý program na téma „Noc“.
Po skladbách W. A. Mozarta Malá noční hudba a A. Schönberga Verklärte Nacht se představil Český filharmonický sbor Brno s náročným programem. V Debussyho Nocturnech Sirény přesvědčivě vábily a zlákaly okolo plující námořníky a v Symfonii č. 3 od Karola Szymanowského „Píseň noci“ smíšený sbor završil program ke všeobecné spokojenosti.

Více informací »


Pulzující energie Jakuba Kleckera

V rámci 3. koncertu nedělního rodinného cyklu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK se pražskému publiku představil dirigent Jakub Klecker. Společně s vynikající Dominikou Hoškovou přednesli jedinečný Dvořákův violoncellový koncert h moll. V druhé půli programu bez přestávky zazněla romantická Symfonie č. 4 f moll P. I. Čajkovského. První spolupráce mladého dirigenta se světoznámým tělesem přinesla neotřele svěží provedení obou velmi často uváděných děl programu a naplnila Smetanovu síň Obecního domu pulzující energií.

Více informací »


Verdiho Rekviem v Maďarsku

Filharmonie Brno, Český filharmonický sbor Brno, sólisté Lada Biriucov (soprán), Galja Ibragimova (alt), Ľudovít Ludha (tenor) a Peter Mikuláš (bas) spojili své síly pod vedením dirigenta Aleksandara Markoviće, aby nastudovali slavné Verdiho Rekviem a poté s ním v prvním březnovém týdnu 2010 vystoupili na třech koncertech v Maďarsku. Publikum v téměř vyprodaných sálech v Szombathely, Budapešti (Palác umění) a Szekésfehérváru ocenilo všechny účinkující bouřlivým a dlouhotrvajícím skandovaným potleskem.

Více informací »


Český filharmonický sbor Brno u Drážďanských filharmoniků

Uplynulo již 65 let od jednoho z nejhorších okamžiků v historii Drážďan. Tuto událost připomínalo několik desítek koncertů přímo ve městě a jeho okolí. Kromě Staatskappelle Dresden, která uváděla Mozartovo Requiem, si Dresdner Philharmoniker pozvali na spoluúčinkování Český filharmonický sbor Brno k provedení Dvořákova Requiem. Tento 5. abonentní koncertní program sezony byl věnován vzpomínce na drážďanské bombardování. Za dirigentským pultem stál světové známý Jiří Kout, sólových partů se skvěle zhostili Ľuba Orgonašová, Alexandra Petersamer, Michael König a Rudolph Rosen.

Více informací »


Předchozí  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  Další 
© Petr Tejkal 2008